ליאור ליפשיץ

ליאור ליפשיץ

כוחם של הרגלים

אי שפיות היא לעשות אותו דבר שוב ושוב ולצפות לתוצאות שונות

(אלברט איינשטיין)

ספורטאים עסוקים שעות רבות באימונים מפרכים במטרה לשנות ולשפר את ביצועיהם. איך עושים זאת? האם זה כל כך קל? ואיך זה שיש פעולות שקל לנו לשפר לעומת פעולות שאנחנו פשוט לא מצליחים? אחד הפתרונות החשובים הוא שינוי ההרגלים שלנו, החוזרים על עצמם שוב ושוב.

לספורטאים רבים השואפים למצוינות יש סדר יום קבוע: זה מתחיל מהקימה וההתארגנות בבוקר, ממשיך בהכנה לאימון והסדר הקבוע לאחר האימון. בנוסף, הזמנים בתוך האימונים מאוד קבועים וברורים: חימום, מתיחות, עבודה על טכניקה וכו‘. סדר היום הקבוע יוצר אצל הספורטאי הרגלים שאת חלקם הוא בחר וחלקם נוצרו בלי מחשבה מיוחדת. ההרגלים האלו, הפעולות שהספורטאי מביא לידי ביטוי במהלך היוםקובעות את הערך שלו.

בעיקר אצל ספורטאים, קל לחשוב שהרגלים הם רק פיזיים וחומריים. אולם הרגלים  הינם גם מחשבתיים: איך אני מגיב למאמן, מה אני אומר לעצמי אחרי פעולה לא טובה? איך אני מכין את עצמי למשחק וכו‘. מוחו של הספורטאי הוא שמייצר את ההרגלים מסיבה מאוד פשוטהכדי לחסוך בזמן ובמאמץ.

ברגע שנדע לשנות את ההרגלים שלנוכך גם התוצאות יוכלו להשתנות.

בשלב מסוים בחיינו, כולנו החלטנו במודע כמה לאכול או במה להתמקד כאשר נגיע למשרד, כמה פעמים לצאת לשתות בירה עם חברים או מתי לצאת לריצה. ואז בשלב מסוים הפסקנו לבחור, וההתנהגות הפכה להיות אוטומטית. זוהי תוצאה טבעית של הנוירולוגיה שלנו. ועל ידי הבנה איך זה קורה, אתה יכול לבנות מחדש את הדפוסים האלה בכל דרך שתבחר“.

צארלס דוהינג, “כוחו של הרגל

איך נוצר הרגל

מילת המפתח היא בחירה. מטרתו של הספורטאי היא לבחור בהרגלים שנכונים ורצויים בשבילו וכך בעצם לשנות את התנהגותו ולאחר מכן את תוצאותיו. הסופר צארלס דוהינג מתאר בשלושה שלבים את תהליך היווצרותו של הרגל:

  1. המוח מחפש גירוי (אפשר לקרוא לזה גם טריגר) להתחלת פעולה.
  2. לאחר מכן, מתקיימת פעולה שגרתיתזו יכולה להיות פעולה פיזית/מנטאלית במגרש או מחוצה לו.
  3. לבסוף מופיע פרס (אפשר לקרוא לזה גם תגמול) שעוזר לספורטאי להבין אם שווה לו להמשיך את הפעולה. מטרתו שהגוף יתמכר לתחושה הנעימה וירצה להמשיך עם הרגל.

כעת, אקח את המודל של צארלס דוהינג ואתן דוגמה מעולם הספורט על הסיטואציה הבאה:

ספורטאי רוצה להגיע לאימון לפני כולם ולעבוד על המשחק שלו

  1. טריגר חיפוש אחר גירוי שיבטיח לספורטאי להתחיל להתניע את ההרגל. למשל: אני מגיע שעה לפני לאולם וקורא את המטרות שלי לאימון הקרוב, בתיק כבר מוכן כל הציוד שאני הולך לעבוד איתו (דלגית, סולם, גומיית כוח) ושניות לפני שאני מתחיל את האימון אני שומע שיר שמכניס אותי לטירוף. הטריגר הוא כמו האבן הראשונה שנופלת  ומתחילה תגובת שרשרת מופלאה.
  2. פעולה גופנית, מנטאלית או רגשית שלב זה הוא ההרגל עצמו שהספורטאי ירצה להטמיע. במקרה שלנולהגיע לאימון מוקדם ולעבוד על יכולות המשחק שלו.
  3. הפרסבשלב זה מופיע הגמול שעוזר למוח להבין אם כדאי לו לזכור את הלולאה הזו בעתיד. בדוגמה שלנו: העובדה שאני מגיע שעה לפני האימון נותנת לי יתרון על שאר השחקנים בעמדה שלי והגוף שלי מוכן בצורה מקסימלית לאימון.

הרגל מתפתח רק כשמתחילים להשתוקק לגמול. אם לא הינו מרגישים שאנחנו מקבלים משהו, המוח שלנו לא היה מאפשר לנו להמשיך לעשות אותו הדבר שוב ושוב

(יהודית כץ, מתמחה בפסיכולוגיה חיובית)

לסיכום, חישבו מה הדבר שתרצו לשנות היום במטרה לשפר את יכולתכם? האם זה כעס ורחמים עצמיים בזמן שהמאמן כועס עלי? אולי הצורך לדחות וחוסר נחישות בחדר כושר? או אולי חוסר החשק לבצע מתיחות בסיום כל אימון?

לאחר שהבנתם מה תרצו לשנות פעלו כך.

שלב 1: מציאת טריגר נוכחי.

שלב 2: הטמעת שגרה.

שלב 3: פרסמה אני מרוויח.

זכרו, כספורטאים אתם כמהים להתפתחות, שיפור וצמיחה. כאשר תדעו להיות מודעים לעצמכם, לייצר שליטה ולהטמיע את ההרגליים הרצויים לכםהתוצאות לא יאחרו לבוא.

בהצלחה!   

  

אהבתם? שתפו עם אחרים:

רוצה לשמוע עוד על הקורס הדיגיטלי

'כלים למנטאליות מנצחת'

7 אימונים מנטאליים שמכסים את הנושאים הכי קריטיים להצלחה של הילד שלך כספורטאי ובחיים